مرور روزنامه های کابل
برشنانظری برشنانظری

 

یکشنبه 27- جون

 

 

روزنامه خدمتگار درمورد ماموریت قوماندان جدید نیروهای بین المللی در افغانستان تبصره یی را در صفحه اول خود به نشر رسانده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی نوشته است که جنرال پتریوس قوانین جنگ را در افغانستان تغییر می دهد.

این روزنامه در ادامه گفته است که یکی از اساسی ترین شیوه های دیگر این جنرال امریکایی این است که راه های آسان مواجه شدن و مبارزه با مخالفین مسلح را به سربازانش می آموزاند.

روزنامه درجای دیگری درمورد تلاشهای صلح در افغانستان نیز تبصره کرده است.

خدمتگار گفته است که توافقنامه جدیدی در خصوص استقرار صلح در افغانستان به اجرا گذاشته خواهد شد.

این روزنامه در ادامه نوشته است که بر اساس پیشنهاد وزیر خارجه بریتانیا، رهبران طالبان مسلح و سایر گروه ها باید در قدرت شریک ساخته شوند.

 

روزنامه دولتی انیس خبر دیدار رئیس جمهور کرزی را با جنرال مایک مولن لوی درستیز نیروهای امریکا در صفحه اول خود به نشر رسانده است.

روزنامه گفته است که هر دو طرف درمورد تعیین قوماندان جدید نیروهای بین المللی در افغانستان سخن زده اند.

روزنامه گفته است که دولت افغانستان نیز از تعیین این جنرال استقبال کرده است.

درسرمقاله شماره امروزخود درمورد روند مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تبصره کرده و گفته است که این روند به تشریک مساعی و همچنان تلاشهای بیشتری نیاز دارد.

مقاله نویس روزنامه در ادامه گفته است ، درصورتی که جلو این ویروس گرفته نشود، روزی فرا خواهد رسید که گریبان همه مردم را در جهان بگیرد.

روزنامه درعین حال بخش های از اظهارات تازه یی رئیس جمهور کرزی را نیز درمورد منعکس کرده که گفته است، عاید فروش مواد مخدر به جیب مافیای بین المللی می ریزد.

 

روزنامه ارمان ملی اظهارات تازه رئیس جمهور کرزی درمورد شیوه های مبارزه با فساد اداری و جلوگیری از قرار گرفتن قرار داد های بزرگ در اختیار مقامات و اقارب آنان انتقاد کرده است.

روزنامه درسرمقاله خود خطاب به رئیس جمهور کرزی گفته است، کار خود را به دیگران نگذارید.

مقاله نویس در ادامه اضافه کرده است ، درصورتی که دولت خواستار پایان دادن به فساد اداری است، باید مفسدین را به محاکمه کشانده و در برابر فساد نیز مبارزه قاطع انجام دهد، زیرا به قول نویسنده هیچ قرار دادی بدون مشوره مقامات بلند دولتی اجرا نمی شود.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد تلاشها به هدف مبارزه با فساد اداری در افغانستان نیز سخن زده و گفته است که تاکنون سه هزار و پنجصد تن از قاچاقبران مواد مخدر به زندانها افگنده شده اند.

این روزنامه در ادامه گفته است که مبارزه جدی برای از بین بردن مواد مخدر و رسیده گی به معتادین در این کشور نیاز است.

 

روزنامه ویسا درسرمقاله شماره امروزخود درمورد حضور نیروهای بین المللی و تغییر در رهبری ان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که تغییر در رهبری نیروهای بین المللی در افغانستان به معنی تغییر در اهداف این نیروهاست.

مقاله نویس در ادامه گفته است که دور کردن یک قوماندان نیروهای بین المللی که با رئیس جمهور کرزی نیز موافق بود، به معنی این است که واشنگتن با برنامه های کاری رئیس جمهور توافقی ندارد.

ویسا افزوده است که مردم افغانستان با برنامه های صلح در این کشور توافق کامل دارند، اما امریکا می خواهد که بحران در افغانستان همچنان دوام دار باقی بماند.

روزنامه درجای دیگری درمورد تلاش برای حذف نام های برخی از طالبان مسلح از فهرست سیاه نیز تبصره کرده و گفته است که حذف نام های طالبان از این فهرست به روند صلح در کشور کمک می کند.

 

 

مرور روزنامه های کابل

 

شنبه 26 – جون

  

 

روزنامه اراده درمورد حضور نیروهای بین المللی در افغانستان و جنگ علیه تروریزم تبصره کرده است.

مقاله نویس به نقل از یک مقام پولندی نوشته است، درصورتی که ناتو تغییری در استراتیژی خود در افغانستان وارد نکند، با شکست سختی رو به رو خواهد شد.

این روزنامه درعین حال گفته است که مسئله حضور نیروهای پولیندی در افغانستان نیز یکی از موضوعات داغ انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور است.

این روزنامه در ادامه گفته است که سرپرست ریاست جمهوری پولند گفته است، درصورتی که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یابد، سربازان پولندی را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

روزنامه درجای دیگری درمورد فعالیت های تروریستی و لانه های تروریستان در منطقه تبصره کرده و گفته است که ریشه همه این مسایل در پاکستان است.

اراده در ادامه گفته است که ایالات متحده برای پایان دادن به فعالیت های تندروان و ترغیب حکومت ان کشور در این زمینه، پیشرفتهای اندکی داشته است.

 

روزنامه دولتی انیس تلاش کرده است تا ابعاد فعالیت های تروریستی و اثرات آن را بر زنده گی مردمان ملکی مورد بررسی قرار دهد.

این روزنامه درسرمقاله شماره امروز خود گفته است که تروریزم به عنوان بزرگترین تهدید جهانی تا هنوز هم باقی است.

این روزنامه در ادامه گفته است که بیشتر تلفات ناشی از فعالیت های تروریستی را در افغانستان و منطقه و سایر کشورهای جهان مردمان ملکی متقبل می شوند.

روزنامه درعین حال اطمینان های مقامات امریکایی را در خصوص مسایل مربوط به افغانستان و تغییر در رهبری نیروهای بین المللی منعکس کرده است.

این روزنامه در عین حال به نقل از رئیس جمهور کرزی نیز نوشته است که آنان امیدوارند با جنرال پترویوس که به عوض مک کریستال تعیین شده است، همکاری داشته باشند.

 

اما درمیان موجی از تبصره های که درخصوص نقش پاکستان در افغانستان و منطقه و مسئله مبارزه با تروریزم صورت می گیرد، روزنامه راه نجات از نشست سود مند وزرای خارجه افغانستان و پاکستان خبر داده است.

روزنامه گفته است که هر دو وزیر خارجه در دیداری در اسلام آباد به مسئله تامین صلح در منطقه تاکید کرده اند.

این روزنامه گفته است که زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان به مسئله نقش پاکستان در تامین صلح و همچنان این که صلح به نفع منطقه است، تاکید کرده است.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود نیز به مسئله روابط افغانستان و پاکستان توجه کرده و گفته است که شرایط کنونی فصل جدیدی از روابط میان دو کشور را به وجود آورده است.

روزنامه درمطلب دیگری موضوع تغییر در رهبری نیروهای بین المللی را در افغانستان مورد بررسی قرار داده و کنار رفتن مک کریستال و جایگزینی دیوید پترویوس را تحول تازه توصیف کرده است.

 

روزنامه باختر نیز درمورد نقش پاکستان در تحولات افغانستان و سیاست این کشور مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه گفته است که این روزها برخی از مقامات نظامی و استخباراتی پاکستان سفر های سریعی به افغانستان انجام می دهند.

این روزنامه گفته است که پاکستانی ها در تلاش یافتن جای پای در افغانستان هستند و می خواهند از روند کنونی و اختلافاتی که حتی در سطح بین المللی درخصوص قضیه و مسئله افغانستان به وجود آمده است، استفاده کنند.

باختر در ادامه گفته است که پاکستان در عوض ضعیف ساختن طالبان مسلح، تلاش دارد تا این گروه را درحکومت افغانستان جای بدهد و به این ترتیب نقش خود را در مسایل همچنان قوی نگهدارد.

باختردرعین حال نگرانی های را نیز منعکس ساخته است که درمورد بازی دوگانه پاکستان در منطقه ایجاد گردیده و کارشناسان خواهان اقدامات جدی برای از بین بردن لانه های تروریستی درپاکستان هستند.


June 27th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها